Google Search Console

De perfecte tool van Google om je website hoger in Google te krijgen

Op zoek naar de juiste tool om het verkeer naar je website naar een hoger niveau te tillen? Zoek niet verder. Met Google Search Console beschik je over een erg belangrijke tool om elke website in Google te krijgen en te optimaliseren. Google geeft je inzicht in alle statistieken die nodig zijn om je site te optimaliseren volgens de hoge normen van Google. Via de console krijg je een overzicht van alle inkomend verkeer naar je website, zodat je volledige controle hebt over waar organisch verkeer op je site terechtkomt en wat er in de zoekmachine wordt weergegeven. Dat is echter niet alles.

Je krijgt toegang tot talloze gegevens waarmee je binnenkomend verkeer kunt behouden, je conversatieratio kunt verbeteren en de ervaring van je bezoekers kunt verbeteren.

Met de hulp van ons SEO bureau kunnen we je helpen de kracht van Google Search Console (GSC) te ontgrendelen. We adviseren klanten over het implementeren van SEO rond de statistieken en gegevens die worden getoond in de tool. We hebben professionele SEO specialisten die klaar staan om je te helpen bij het begrijpen van alle gegevens. In de juiste handen helpt het je enorm om hoger in Google te komen. Het is een tool die wij ook veel gebruiken bij het uitvoeren van een website analyse en/of website optimalisatie.

Wat is de Google Search Console?

Wat is het en heeft het toegevoegde waarde voor jou

Afbeelding met de tekst Google Search Console

Waar gaat de GSC over, vraag je? Welnu, als er ooit een magische tool zou zijn in zoekmachine optimalisatie, dan zou het deze tool zijn. Het is perfect om de ranking van je website te verbeteren. Vroeger heette het Google Webmaster Tools maar in 2015 heeft Google de naam gewijzigd.

Het beste aan de Google Search Console is dat deze helemaal gratis is. Je hoeft geen geld uit te geven om de prestaties van je site in de Google-ranglijsten te controleren, te onderhouden of te verbeteren. Het kost wel enige tijd om de ins en outs van alle gegevens en hulpmiddelen die de console geeft te begrijpen.

Je hebt ook een goed begrip van de beginselen van SEO nodig om aan de slag te gaan. Zodra je het onder de knie hebt, zal het een uiterst waardevolle tool blijken te zijn. 

Als je net begint en je niet veel over SEO kent, is GSC niet echt nuttig voor je. Gelukkig betekent dat niet dat je website er niet van kan profiteren. Met de hulp van een SEO specialist kunnen we je helpen inzicht te krijgen in alle gegevens die worden weergegeven binnen de console. Laat ons het zware werk doen terwijl jij je concentreert op het laten groeien van je bedrijf.

Hoe werkt de Google Search Console?

Wat gebeurt er binnen de Google Search Console

Alleen weten wat het precies is, helpt niet echt. Je zult moeten weten hoe het werkt als je het meeste wilt halen uit alle informatie die door de tool wordt getoond. Laten we dus snel even kijken onder de motorkap.

Wanneer je voor de eerste keer de software gebruikt, moet je jouw website toevoegen en verifiëren. Dit heet ook wel het toevoegen van een property. Als je deze stap overslaat, kan de tool niet de gegevens genereren die je nodig bent. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals het toevoegen van de HTML-code die Google je geeft aan je website of het toevoegen van Google Analytics-code aan je site.

Nadat je jouw webproperty hebt toegevoegd en deze hebt geverifieerd, gaat GSC onmiddellijk aan het werk. 

Het vertelt je onder andere het aantal keren dat een pagina is getoond, hoe vaak er op is geklikt, op welke positie het staat in de Google zoekresultaten, de status van je backlinkprofiel en andere details om je te helpen de ranking van je site te verbeteren.

Je wilt hier ook je sitemap toevoegen aan de console zodat Google bots je site crawlt. Telkens wanneer je wijzigingen in je webpagina’s aanbrengt, kan je via de Google Search Console ervoor zorgen dat Google die wijzigingen versnelt verkent. 

Dat is de basis hoe de het werkt. Er zijn veel andere dingen die je met de console kunt doen. Zo kan je het ook prima gebruiken bij een zoekwoorden onderzoek. Het is altijd het beste om een SEO consultant een kijkje te laten nemen op je site voordat je taken op de console uitvoert. Dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat je je site niet over-optimaliseert en de ranking naar beneden haalt door een slecht uitgevoerde SEO. De SEO specialist helpt je bij het inrichten van je GSC account.

Waarom heb ik de Google Search Console nodig?

Wat heb je er precies aan en waarom zou je het moeten implementeren

Er zijn talloze redenen waarom je het zou moeten gebruiken. Om sneller geïndexeerd te worden tot het verbeteren van je SEO campagne. Het biedt ontzettend veel gegevens die je nodig bent.

1. Inzicht in organische zoekresultaten

Met de console kan je het aantal bezoekers dat naar je site komt via de organische zoekresultaten precies meten. Weten hoe je site presteert in het organisch zoekverkeer is van vitaal belang voor je SEO. Het helpt je in kaart te brengen hoe potentiële klanten naar je site zoeken, de zoekopdrachten die zij in zoekmachines invoeren en waarom ze niet op je link klikken. Dit is uiterst waardevolle informatie voor de marketing van jouw bedrijf.

Wanneer je dit combineert met de statistieken rond de Click Through Rate (CTR), krijg je een goed inzicht in de kenmerken van bezoekers die naar je website komen en zelfs het verkeer dat naar de concurrentie gaat. Dat is alles wat je nodig bent om erachter te komen waar je bezoekers vandaan komen en waarom ze naar je site komen.

Aantal vertoningen in Google Search Console

2. Index en onderhoud

GSC biedt meer dan alleen maar hulp bij het structureren van je SEO strategie. Het toont je hoe goed je website presteert met betrekking tot indexeerbaarheid. Als je webpagina’s met een slechte lay-out en structuur hebt, zullen zoekmachines ze niet indexeren, wat betekent dat die pagina’s niet in Google te zien zullen zijn. Het helpt je alle webpagina’s te zien die niet kunnen worden geïndexeerd.

Als bijvoorbeeld een pagina op je site een 404-foutmelding geeft, zie je dat terug op het dashboard van de console. Dat maakt SEO een stuk eenvoudiger. In plaats van handmatig elke pagina op fouten te controleren, ontvang je onmiddellijk feedback op je dashboard, zodat je onmiddellijk actie kunt ondernemen.

Nadat je ze hebt gecorrigeerd, kan je ze opnieuw laten indexeren binnen je account. Het waarschuwt de Google bot over de wijzigingen die je hebt aangebracht, wat betekent dat je gewijzigde pagina’s sneller zal worden gecrawld.

Wat kun je bijhouden met crawlrapporten?

Wat voor informatie kan je halen uit de crawlrapporten die Google Search Console genereert

Nadat je GSC correct hebt ingesteld, ontvang je enorm waardevolle informatie. De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt.

Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter. Hogere crawlpercentages zorgen ervoor dat je pagina's gemakkelijker en sneller worden geïndexeerd. Let ook op de grafiek die het aantal pagina's weergeeft dat elke dag wordt gecrawld.

Wil jij inzicht hoe je website presteert in Google?

Als je precies wilt weten hoe je website het doet binnen Google vraag ons dan om de Google Search Console te implementeren. Je zult verstelt staan van de informatie die Google aan je zal tonen. Het kan je enorm helpen om je pagina’s hoger in Google te krijgen en je concurrentie te verslaan of voor te blijven.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek de ongebruikte kracht van deze geweldige tool.

Neem Contact Op

(050) 853 6462

bereikbaar tussen 9:00 – 17:30