13 Direct Inzetbare WordPress SEO Tips Om Je Concurrentie In 2019 Mee Weg Te Blazen

Is WordPress SEO anders dan normale SEO?

Nee, eigenlijk niet. Maar WordPress maakt het je wel heel makkelijk om goede SEO op je website toe te passen.

Je moet alleen even weten hoe je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden die WordPress je te bieden heeft.

In dit artikel leggen we je uit hoe je een goede basis kan leggen voor de SEO van jouw WordPress website. Wij zijn een SEO bureau in de buurt van Groningen die dagelijks actief is met SEO voor WordPress websites.

Mocht je een website analyse voor jouw Worpress site willen hebben neem dan contact met ons op. Wij analyseren je website op meer dan 100 punten. 

Ben je een ervaren online marketing professional? Ook voor jou hebben we vandaag WordPress SEO tips die je scherp houden.

De setup fase van je WordPress website

Om ervoor te zorgen dat je later niet tegen SEO problemen aanloopt, is het belangrijk om van meet af aan de juiste stappen te ondernemen.

In deze sectie gaan we in op de eerste stappen die je moet nemen vanuit een SEO oogpunt wanneer je een nieuwe website begint.

Kies een mobile-responsive thema

Goede WordPress SEO begint bij een goed thema. Kies altijd voor een mobile-responsive thema. Dit is een thema dat op desktop, tablet en mobiel goed wordt afgebeeld.

wordpress responsive thema

Meer dan 67% van alle zoekopdrachten binnen Google komen van mobiele apparaten. En dit wordt ieder jaar meer.

Geen wonder dat Google dan ook een ‘mobile-first’ beleid is gaan voeren: websites die responsief zijn en zonder problemen kunnen worden weergegeven op mobiele apparaten, krijg een boost qua positie in de zoekresultaten van Google.

Omdat dit zo belangrijk is, worden nieuwe WordPress thema’s tegenwoordig bijna altijd gebouwd op een manier dat ze goed kunnen worden weergegeven op mobiele apparaten.

Als je toch besluit om een oud WordPress thema te gebruiken, kijk dan goed na of hij wel responsief is.

Contact

Wensen op het gebied van SEO? Wij helpen je graag.

Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Meer over onze SEO diensten

Permalinks correct instellen voor WordPress SEO

Ga in WordPress naar Settings en druk daar op de optie ‘Permalinks’. Hier kun je de structuur kiezen van je URL.

Let erop dat de woorden in je URL een signaal geeft aan Google waar je pagina over gaat. Een URL die er zo uitziet: “website.nl/?p=133”, geeft Google dus volstrekt geen informatie over de inhoud van die pagina.

Zo’n suboptimale URL structuur kun je voorkomen door je Permalinks juist in te stellen.

Ook wordt het afgeraden om een datum in de URL te plaatsen. Zelfs websites met een sterke focus op nieuws, moeten zwaarwegende redenen hebben om een datum in de URL op te laten nemen.

De beste werkwijze is om bij de instellingen van de URL structuur te kiezen voor ‘Post name’. Dit houdt de URL kort. Volgens een studie van Ahrefs ranken korte URL’s doorgaans beter dan lange URL’s in Google.

Als je een bericht aanmaakt, is het handig om lidwoorden en persoonlijke voornaamwoorden niet op te nemen in de URL van je pagina.

Instellingen voor permalinks

Bestaande URL’s aanpassen

De reden hiervoor is dat je misschien ergens anders op je website naar deze pagina verwijst. Je breekt dan de link naar deze pagina door de URL van de pagina aan te passen.

Ook backlinks van andere websites kun je op deze manier breken. Daarmee maak je jezelf kwetsbaar voor pogingen van concurrenten om je links te stelen.

Dat gaat zo in zijn werk: zij sturen een e-mail naar de webmaster van die website met het bericht dat er een broken link op zijn website staat. Voor het gemak stellen zij meteen een alternatieve link voor, namelijk één naar hun eigen website.

Als je toch besluit de URL aan te passen, stel dan een redirect in, bijvoorbeeld met de Plugin Redirection. Zorg dan voor een 301 redirect. Dit geeft aan Google aan dat het om een permanente redirect gaat. Zo voorkom je dat er onnodig veel ‘link juice’ wordt verspild door de redirect.

Voorkom te veel plugins

Plugins vertragen je website. Ja, ze zijn super handig en het liefste zou je er honderd van gebruiken. Toch is het geboden om selectief te zijn in het gebruik ervan. Als je een plugin installeert, stel jezelf dan deze vragen:

  • Heb ik deze plugin echt nodig?
  • Ga ik deze plugin voor meerdere pagina’s op mijn website gebruiken?
  • Heb ik niet al een Plugin geïnstalleerd die min of meer hetzelfde kan?

Overweeg je antwoord op deze vragen kritisch voor je besluit de plugin te gebruiken.

Reduceer plugins om snelheid website te verhogen

Installeer Yoast SEO Plugin: de meest populaire WordPress SEO tool

De Yoast SEO WordPress tool wordt wereldwijd gebruikt door internet marketeers om hun SEO te verbeteren. Een Nederlands bedrijf waar we trots op mogen zijn.

Wanneer je Yoast activeert, word je eenmalig gevraagd om de setup te doorlopen. Hierin geef je generieke informatie door. Bijvoorbeeld of je website om een persoon of een bedrijf gaat.

Doorloop de stappen en vul ze naar waarheid in. Dit helpt je vindbaarheid in Google. Geef ook aan dat je wilt dat je pagina’s worden geïndexeerd (belangrijk).

Bij Yoast > General kun je problemen zien binnen je WordPress website.

In de Yoast > Search Appearance tab kun je precies aangeven welke pagina’s wel en niet moeten worden geïndexeerd. Hier kun je bijvoorbeeld besluiten geen tag pagina’s te indexeren, wat handig is als je website overlap heeft tussen tags en je categorieën. Ook is het misschien niet relevant voor je website als je auteurs pagina’s worden geïndexeerd.

yoast seo wordpress plugin

Sitemap instellen

Yoast maakt een Sitemap aan voor de WordPress website. Dit is een bestand waarin alle URL’s van je website staan opgenomen. Daarbij staat ook welke pagina’s wel en niet geïndexeerd moeten worden.

De laatste stap is om in de Google Search console de URL door te geven waar je sitemap precies staat. Zo maak je het Google makkelijk om nieuwe pagina’s op je website te vinden en deze te indexeren, zonder dat je het crawl budget van Google overschrijdt.

Google Analytics code toevoegen

Voeg tot slot de Google Analytics code toe aan de header op iedere pagina van je website. Bij de meeste thema’s kun je via de customizer code tegelijk toevoegen aan elke pagina op je website.

Door met Google Analytics te werken, maak je jouw succes meetbaar. In dit artikel gaan we niet in hoe je Google Analytics precies gebruikt, maar toch moest het genoemd worden in deze sectie over het opzetten van de juiste SEO rondom je WordPress website.

Google Analytics instellen

Algemene handige SEO WordPress trucs

Heb je je website goed ingesteld en ben je er klaar voor om je artikelen te optimaliseren?

Mooi!

Wij ook, en hier zijn onze tips voor een goede start in zoekmachine optimalisatie.

Optimaliseer de afbeeldingsgrootte van de plaatjes in je artikel

Grote afbeeldingen vertragen je website. Bij mobile gebruikers slurpt dit ook nog eens data op. Maak je afbeeldingen dus nooit groter dan strikt noodzakelijk is. Smush is een handige plugin die je hierbij helpt.

Afbeelding titel en alt-text

De bestandsnaam van je afbeelding heeft ook SEO implicaties. Heel vaak zie je dat webmasters een afbeelding bijvoorbeeld “146134.jpg” noemen. Jammer, want je had deze ook een naam kunnen geven met keywords relevant voor het onderwerp van de pagina waarop je het gebruikt.

Alt-text is nog belangrijker dan de titel van je afbeelding. Als je in WordPress een afbeelding upload, zie je rechts in het venster dat verschijnt een box staan met de naam ‘alt-text’. Type hier 3 tot 6 kernachtige woorden die het onderwerp van de afbeelding en de pagina goed beschrijven.

Titel optimalisatie

Denk goed na over de titel van je bericht. Neem hierin de zoekterm op waarop je gevonden wilt worden, en kleed deze aan met “modifier keywords”. Verplaats je daarnaast ook in de gebruiker: zou jij op jouw titel klikken als je deze in de zoekmachine resultaten zag?

Artikel Beschrijving

In WordPress staat onderaan je bericht in de editor een box waarin je in ongeveer twee zinnen kunt beschrijven waar je bericht over gaat. Laat deze box niet leeg. Dit is wat gebruikers te zien krijgen als je website in de zoekmachines verschijnt.

Externe Links

Het is een mythe dat je nooit naar externe websites met een do-follow link moet verwijzen.

Vooral als de bestemmingspagina relevant is en zelf veel autoriteit heeft. Dan kan het juist geloofwaardigheid aan jouw eigen blogpost toevoegen en jouw rankings in Google zelfs verbeteren. Linkbuilding is erg belangrijk om als autoriteit gezien te worden door Google.

Gebruik Google PageSpeed

Type de URL van je website in in Google PageSpeed. Het doel is om minimaal een gemiddelde PageSpeed te hebben, en het liefste zie je dat je website als ‘Snel’ in de boeken staat.

Als dat niet het geval is, krijg je een waslijst aan tips te zien waarmee je je site sneller kunt maken.

Een snelle site verhoogt je rankings in Google. Daarnaast blijven mensen langer op je website. Wist je dat de meeste mensen bouncen als je website langer dan drie seconde nodig heeft om te laden?

Nu jij!

Wij hopen dat deze tips je geholpen hebben, ook als je al aardig wat van SEO afwist. 

Welke tips wist je al? En welke tips zijn nieuw voor je? Welke tips ga je direct implementeren op je website. Laat het weten in de comment sectie hieronder.

Wij zijn erg benieuwd!

Wat vond je van dit artikel?

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen: