Als je je met zoekmachine optimalisatie bezighoudt, kom je vroeg of laat de Google Keyword Planner tegen. Maar wat is dit precies, en welke rol kan dit platform vervullen in je SEO strategie?

De Keyword Planner van Google wordt zowel door SEO als SEA marketeers gebruikt. Het platform is een omgeving waarin je informatie kunt vinden die relevant is voor als je advertenties wilt inkopen bij Google.

Daarnaast kun je van diezelfde informatie handig gebruikmaken om je contentstrategie te verbeteren.

Als je graag een SEO analyse van je website wilt hebben uitgevoerd dan wijzen we je graag op deze pagina.

Wat is Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner is een gratis tool die Google beschikbaar heeft gesteld aan mensen en bedrijven die advertentiecampagnes willen lanceren via het grootste advertentieplatform ter wereld: Google.

Deze advertenties worden niet alleen weergegeven bovenaan de zoekresultaten van Google, maar ook op websites die Google advertenties weergeven.

De Keyword Planner is dus bedoeld voor adverteerders, maar deze tool wordt ook gebruikt door internet marketeers om inzicht te krijgen in zoekvolume op bepaalde keywords, hoe hoog de concurrentie daarop is en hoe winstgevend die bepaalde zoekwoorden zijn.

In dit artikel gaan we vooral in op het gebruik van de Keyword Planner voor die laatste groep. Kortom: hoe kun je de Google Keyword Planner tool gebruiken om het aantal bezoekers naar je website te laten nemen?

Wat heb je nodig om de Google Keyword Planner te gebruiken?

Één ding: een Google Ads account. Als je die nog niet hebt, kun je die hier aanmaken: http://ads.google.com/home

Als je al een bestaande Gmail account hebt dan vul je die in. Mocht je nog geen Gmail account hebben dan klik je op ‘Account aanmaken’. Voor dit artikel gaan we ervan uit dat je al een account hebt.

Vul het password in van je bestaande Gmail account.

Geef hierna de website op waarvoor je de Keyword Planner gaat gebruiken. Heb je meerdere websites? Geen zorgen: die kun je ook in een later stadium nog toevoegen.

Toegang tot de Google Keyword Planner krijg je vervolgens door deze URL: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

Bij de setup zul je merken dat Google je in de richting probeert te sturen van het opzetten van een AdWords campagne. Besef dat advertenties de core business van Google zijn. Google heeft dus het liefste dat je deze tool gebruikt om advertenties bij ze in te kopen.

Toch is het ook mogelijk om de Keyword Planner te gebruiken zonder een advertentie campagne te beginnen.

Google Keyword Planner gebruiken zonder campagne

Sommige mensen kunnen niet meer bij de Google Keyword Planner komen, bijvoorbeeld omdat ze een campagne zijn begonnen. Zelfs als je je cookies verwijdert kun je er dan niet meer in. Google heeft het je zo moeilijk mogelijk gemaakt om de planner te gebruiken voor SEO in plaats van SEA doeleinden. Maar er is één oplossing, die Google niet beter had kunnen verstoppen.

Via de link http://g.co/etoaw word je geredirect naar de Campagne Tab, van waaruit je via de ‘Tools’ tab alsnog toegang kunt krijgen tot de Keyword Planner. Met dit trucje hoef je trouwens ook geen credit card gegevens op te geven.

Hoe werkt Google Keyword Planner?

Als je eenmaal bent ingelogd in de Keyword Planner, kom je op een scherm dat je twee keuzes geeft:

  • Nieuwe zoekwoorden vinden
  • Zoekvolume en prognoses bekijken

Daarnaast heb je bovenin het scherm een menubalk waarmee je naar andere pagina’s binnen de Keyword Planner kunt navigeren.

Nieuwe zoekwoorden vinden tabblad

Laten we beginnen met het ontleden van wat je kunt doen binnen ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’.

Het spreekt natuurlijk voor zich wat je in deze sectie kunt doen: je kunt ideeën opdoen voor nieuwe content op je website.

Je krijgt een zoekbalk te zien waarin je drie dingen kunt intypen: woorden, zinsdelen of URL’s die gerelateerd zijn aan jouw website.

Je kunt zoveel zoekwoorden of URL’s toevoegen als je zelf wilt. Scheidt deze van elkaar met een komma.

Als je bijvoorbeeld een website hebt over tuinieren, kun je hier zoekwoorden als ‘bomen planten’, ‘overpotten’, ‘stekken’ en ‘eetbare planten’ intypen.

Klik rechts op de knop ‘AAN DE SLAG’ en onderaan je scherm verschijnt een lijst met allemaal nieuwe zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je input.

De resultaten staan automatisch in het Nederlands. Bovenin je scherm (vlak boven de zoekwoorden) kun je de locatie en de taal aanpassen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een website hebt die zich op het Engelstalige publiek richt.

Met bovenstaande zoekwoorden uit het voorbeeld, krijgen wij nu een lijst met daarin resultaten als ‘hortensia’, ‘leibomen’, ‘buxus’, ‘snoeien hortensia’ en ‘wanneer bomen planten’.

Er is een grote kans dat je in deze lijst zoekwoorden vindt waar je nog niet eerder aan gedacht had om content over te publiceren.

Zoekwoorden vinden die interessant zijn om over te schrijven

Maar hoe bepaal je of het de moeite waard is om ook daadwerkelijk over dit onderwerp te schrijven?

Hier komen twee kolommen handig van pas. Ten eerste het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand. Dit geeft je een grove indicatie hoeveel mensen per maand hiernaar zoeken in Google. Vroeger kreeg je een exact getal, maar Google heeft dat helaas aangepast. Nu krijg je bijvoorbeeld te zien 1K-10K, oftewel duizend tot tienduizend zoekopdrachten per maand. Dat is niet heel specifiek meer.

Mocht je het exacter willen weten, kun je bijvoorbeeld de handige plugin van keywordseverywhere.com downloaden, die je in real time in Google het zoekvolume laat zien. Toch zijn ook dit schattingen.

Ten tweede is er de kolom concurrentie. Deze is ‘hoog’, ‘normaal’ of ‘laag’. Ideaal is het natuurlijk om een zoekwoord te vinden waar veel zoekvolume op zit en waar maar weinig concurrentie artikelen over online heeft gezet.

Wil je een betere indicatie krijgen van hoeveel concurrentie je echt hebt, kun je ook het volgende proberen.

Ga naar Google en type daar het gekozen keyword in, voorafgegaan door het commando ‘allintitle:’

Dus bijvoorbeeld: allintitle:wanneer bomen planten. Dan krijg je te zien dat er op het moment van schrijven 264 artikelen online zijn die ‘wanneer bomen planten’ in de titel van de URL hebben staan. En dat terwijl er ongeveer 390 mensen per maand hiernaar zoeken. Als vuistregel kun je hanteren: als er meer mensen per maand ergens naar zoeken dan dat er artikelen in Google zijn geïndexeerd die daarover gaan, is het je tijd waard om er een content over te publiceren.

Zoekvolume en prognoses bekijken tabblad

Dit onderdeel van de Keyword Planner is meer bedoeld voor SEA – als je daadwerkelijk advertenties wilt inkopen dus.

Hier kun je zelf de zoekwoorden intypen die je net gevonden hebt, of een Excel- of .csv bestand uploaden met zoekfrasen.

Google geeft vervolgens een inschatting over de kosten van een advertentie campagne (je kunt ook een dagelijks limiet instellen). Ook zie je wat de verwachte click through rate is, hoeveel vertoningen je advertentie krijgt en wat de gemiddelde kosten per klik op je advertentie zijn.

Als je tevreden bent, kun je de zoekwoorden toevoegen aan je campagne.

Bovenaan het scherm zie je rechts van ‘prognose’ de tab ‘uitsluitingszoekwoorden’ staan. Dit is een handige tab als je wilt adverteren op een woord met een dubbele betekenis.

Als je bijvoorbeeld een website hebt waarop je begeleiding voor kinderen met een handicap aanbiedt, kun je hier het zoekwoord ‘golf’ uitsluiten. Zo verhinder je dat je advertentie wordt geplaatst op webpagina’s die schrijven over het verbeteren van je handicap in golf.

Bij historische statistieken kun je tot slot zien wat de trend is in het zoekvolume van je verschillende keywords. Dit kan zeker handig zijn als je een nieuwe niche website wilt oprichten waarop je evergreen content gaat plaatsen (content die jarenlang relevant blijft).

Als het zoekvolume jaar in jaar uit afneemt, is dit misschien niet een handige niche om in te duiken. Als aanvulling op deze tool kan het ook handig zijn om een bezoekje aan https://trends.google.com/trends/ te brengen.

Dit stelt je in staat om de trend van zoektermen nog op andere wijze weer te geven.

Nu jij!

Wij hopen dat je wat aan onze tips hebt gehad over de Google Keyword Planner Tool. De tool is minder krachtig dan dat hij vroeger was voor SEO doeleinden. Toch heeft de Keyword Planner nog steeds een plek in je SEO onderzoek.

De gebreken ervan zijn gelukkig goed op te vangen door plugins van derde partijen. Voor SEA doeleinden blijft de Google ‘s Keyword Planner een platform van de hoogste relevantie.

We horen graag van je wat je of dit artikel je heeft geholpen. 

Laat een reactie hieronder achter.

Wat vond je van dit artikel?

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen:

1 gedachte op “Google Keyword Planner Voor SEO Doeleinden”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *